Kvalitná žurnalistika alebo zavádzajúce titulky vrátane klikbejtov?

5. apríla 2021, Tvorivá spoločnosť, (Ne)všedná každodennosť

Prednedávnom som na webe hľadala, kedy bude odvysielaná jedna nemenovaná relácia s Gabom Kocákom, šéfkuchárom. Titulok článku, ktorý na mňa vyskočil pri hľadaní, ma zaskočil: “NAHNEVANÝ šéfkuchár Gabo Kocák po vlne nenávisti: KOPÍROVAŤ Kamilu Magálovú NEBUDEME!” Gaba poznám osobne. A viem, že je to človek, ktorý si kontroluje emócie, pracuje na sebe a určite sa nedá vytočiť nejakými komentármi. Reagovať na ne alebo sa nechať vyprovokovať skutočne nemá zmysel. 

Prečítala som si článok. Bola tam aj Gabova citácia. Veľmi pekná. Poďakoval sa v nej za všetky komentáre. Za pekné, povzbudivé, aj za hanebné či urážajúce. Ani za jedným jeho slovom sa neukrýval hnev. Vo mne teda vznikla otázka: “Na základe čoho redaktor vyvodil takýto nadpis?” Pracujem v médiách už nejaký ten piatok. Na školeniach nám prizvukovali, že nadpis má korešpondovať s obsahom. Zavádzajúci nadpis, ktorého cieľom je umelo navýšiť čítanosť, nemá v žurnalistike čo robiť. Teória je však teória a prax je prax. To, na čo som naďabila, je typický klikbejt. Teda manipulatívny nadpis, ktorý tak s radosťou využíva nielen bulvár, ale aj mnohé známe médiá a weby. 

Ak zmeníme uhol pohľadu, zmení sa celá žurnalistika. Tá je len zrkadlom toho, čo ľudí zaujíma. Pokiaľ nebude dopyt, nebude ani ponuka. Média živíme len našou pozornosťou. Bez nej nie sú nič. Môžeme to spoločne zmeniť. Stačí nekliknúť na nadpis, ktorý znie tak lákavo, pretože sľubuje nejakú “senzáciu.” Po jeho rozkliknutí však vo vnútri ostane prázdno. Môžeme spoločne vytvoriť média nového formátu, ktoré budú ponúkať kvalitný obsah. Nebudú nás umelo rozdeľovať, pretože v nich pôjde skutočne o človeka a nie o zisk.

PS Volala som s Gabom. Usmial sa. Vie pridobre, ako funguje väčšina médií. Dnes je našťastie veľmi veľa ľudí, ktorí robia všetko preto, aby takéto médiá boli už minulosťou.