Založ si blog

Je národnosť dôležitá?

 David Kraus český spevák, herec, muzikant  v rozhovore, ktorý som práve dopočúvala, opísal , ako ho v škole brali za čudáka. Nezapadal do požadovaných noriem v školstve. Je dysgrafik a dyslektik, no i napriek tomu vynikal v maľbe a speve. Za kamarátov mal i má Rómov a ľudí nikdy nedelil podľa rasy. Skôr na dobrých a zlých. Lásku považuje za najdôležitejšiu vec v živote. A takto, ako to je vo svete teraz, to ďalej už nepôjde…

Zamyslela som sa. V škole som zažila šikanu zo strany učiteľky. Písala som ľavou rukou. V tom období sa to považovalo za nesprávne a  preúčanie na praváka som znášala ťažko. V bode, kedy som už odmietala chodiť do školy, zasiahli rodičia. Pamätám si, ako mi pomáhala podpora detí na ulici. Nevedeli nič o mojom “hendikepe“ a brali ma ako každé iné dieťa.

Neskôr na strednej som mala najlepšiu priateľku Rómku a nechápala som hlúpe narážky na jej osobu. Bola rozhľadená, sympatická baba a často sme sa pri káve u nich doma smiali z malomeštiactva ľudí. Vtedy som zažila druhý raz, aké to je, keď ťa ľudia zaškatuľkujú. Môžeš mať vzdelanie, zázemie, ale pre iných budeš Róm. Prečo? 

Moji rodičia nás vychovávali, že keď si poctivý človek, je jedno odkiaľ pochádzaš. To posúvam ďalej i mojim deťom. Veď na svete je toľko zaujímavých ľudí a nie len jednej národnosti. Načo tie predsudky. Veľa som cestovala po svete a videla som, ako ľudskosť spojila ľudí, nie hrdosť k niekomu či niečomu.

Pochopenie či nepochopenie?

Na školské obdobie si osobne nerada spomínam a možno tu niekde vznikal môj názor, na novší prístup ku deťom. Učarovalo mi alternatívne školstvo. Dcérka chodila do montessori škôlky a syn študuje IT preto, že ho to zaujíma, nie že sme to chceli ako rodičia. Po dvadsiatich rokoch som sa opäť rozhodla posadiť do školských lavíc a študovať pedagogickú fakultu. V domácnosti s nami žije i mentálne postihnutý  47-ročný brat a nemá veľa možností na sebarozvoj.

Krásne na tom je, že deti ho berú takého, aký je, chápu, že svet nie je o dokonalosti a i takýto ľudia majú právo na život. Vedia ho usmerniť a pristupujú k nemu na pocite pochopenia. Teší ma, že v tvorivej spoločnosti budeme mať všetci právo na plnohodnotný život, bez rozdielov. Rozdiely si vytvárame len mi medzi sebou, vytvárame bariéry prečo to nejde.  Život ma naučil, že všetko sa dá, keď je vôľa. Aj zmeniť negatíva na pozitíva. Brať človeka ako človeka, nie nepriateľa pretože má inú národnosť, vieru, jazyk či hendikep. Ako v jednom filme zaznelo:  „A komu tím prospejeme?“

Zuzana Š.

Ako sa jednoducho ovplyvňujú voľby

17.04.2024

Pokračujeme v rozkrývaní práce tajnej organizácie, ktorá vznikla z bývalej sekcie KGB a pôsobí po celom demokratickom svete. Zo správy Dr. Egona Cholakiana, ktorý v týchto dňoch verejne odkryl informácie a fakty, uvádzame úryvok o práci a vplyve tejto organizácie na Ukrajine: „Výstižným príkladom využívania siete mediálnych agentov KGB [...]

Na Slovensku totálne zlyháva demokracia. Máme dôkazy

15.04.2024

Slovensko sa zaraďuje medzi demokratické krajiny, no ľudské práva a sloboda prejavu sa tu neustále rôznym spôsobom porušujú. A to aj pod hlavičkou tých, ktorí majú ľudí chrániť. Určite ste zachytili hon na Tvorivú spoločnosť (aj hnutie ALLATRA), ktorá v relácii Reportéri, vo verejnoprávnej televízii, bola označená ako nebezpečná proruská sekta. Napísaných [...]

Tak sa nehanbi a rozprávaj!

14.04.2024

„Láska ukazuje človeku cieľ jeho života. Rozum ukazuje prostriedky, ako ich uskutočníte.“ Tomáš Garrigue Masaryk Píše sa rok 1900, Milan Rastislav Štefánik sa stáva zapisovateľom študentského pražského spolku Detvan, ktorý si dal za úlohu vzbudiť národné povedomie u Slovákov. Neostal len u Detvana. Spája sa s ľuďmi, [...]

Európska únia / EÚ / Brusel /

Hrabko: EÚ nemôže meniť eurofondy podľa výsledkov parlamentných volieb

20.04.2024 07:52

List KDH do Bruselu, ktorý žiada, aby občania Slovenska neboli trestaní odobraním eurofondov, považuje publicista za posolstvo dovnútra štátu.

vojna na Ukrajine, Charkov

ONLINE: Chcú Rusi obsadiť Charkov? Lavrov naznačil, že by tvoril 'sanitárnu zónu' okolo Ruska

20.04.2024 07:35

Ruský záujem o Charkov môže súvisieť s vytvorením "sanitárnej zóny" okolo ruských obcí, aby boli mimo dostrelu ukrajinskej armády.

archeológovia, Kremnička, Banská Bystrica

Unikát na Slovensku aj v okolitých štátoch: Miesto brutálnych popráv skúmajú archeológovia

20.04.2024 07:00

V lokalite krvavého masakru ide o novátorský počin slovenskej archeológie. V banskobystrickej časti Kremnička odštartovali výskum na mieste masových popráv.

blinken

Vojaci USA odchádzajú z Nigeru. Krajina sa zbližuje s Ruskom

20.04.2024 06:07

Spojené štáty v piatok súhlasili so stiahnutím svojich viac ako 1000 vojakov z Nigeru a ukončením svojej prítomnosti v tejto krajine.

Tvorivá spoločnosť

Štatistiky blogu

Počet článkov: 323
Celková čítanosť: 636087x
Priemerná čítanosť článkov: 1969x

Autor blogu