Dva uhly pohľadu – zo spolupráce do degradácie alebo naopak

30 rokov učím v materskej škole. Je to práca ťažká, no zároveň nádherná. Deti sa hrajú, učia, upevňujú návyky a učiteľka im je pri tom pomocníkom, učiteľom, kamarátom i oporou.

Posledné desaťročie je iné. Menia sa vonkajšie podmienky, mení sa terminológia, pribudli cudzie slová… No najzávažnejšie, čo sa zmenilo, sú deti. Na prvý pohľad sú také isté ako pred desiatkami rokov, no keď nazriem hlbšie, zmenili sa úplne.

Studený pohľad trojročného dieťaťa

Dlho som nevedela pomenovať, čo na nich vnímam inak. No proces odhaľovania príčiny začal pohľadom 3-ročného chlapčeka. Nebol to žiak z mojej triedy. Bol v našej materskej škole v rámci kovid opatrení – kritická infraštruktúra. Dieťa so mnou krátko komunikovalo, a jeho pohľad (zrkadlo do duše dieťaťa) bol studený. Ako je možné, že v tak malom dieťati nie je radosť, iskierka, nespútanosť, čistota? Ako je možné, že v tých malinkých očkách vidím pragmatickosť, zvláštny nezáujem, nejakú hrubosť až vulgárnosť? 

Dva obrázky – v čom sú deti iné

A uvidela som dva obrázky, ktoré mi pomohli odhaliť podstatu a pochopiť, v čom sú deti iné. Keď neberiem do úvahy činnosti a interakcie učiteľky a dieťaťa v 3D, ostane mi základ, na ktorom sú všetky tieto materiálne atribúty postavené. Je to vzťah človeka k človeku. Teda v tomto prípade vzťah dieťaťa a učiteľky. Pred dvadsiatimi rokmi moje vnútorné oči videli v dieťati partnera, videli dieťa s jeho čistými prejavmi. 

Vzťah v triede bol dávajúci

V očkách dieťaťa bol záujem, a čo je hlavné, deti nielen brali ale aj nezištne dávali. Keď si pripomeniem seba s deťmi vtedy – okolo mňa čvirikalo dvadsať detí, ktorých očká svietili. Prebiehal medzi nami proces vzájomného obohacovania. Spoločne sme vykonávali také činnosti ako aj teraz, no vzťah bol úplne iný. Vzťah k učiteľke ale aj ostatným kamarátom v triede bol dávajúci. Hovorím o podstate. Samozrejme, že sa aj vtedy v triede kadečo udialo a nebolo vždy všetko ideálne, ale nič nebol problém, pretože základ bol na svojom mieste. V triede sme boli ako jeden organizmus. Každá jeho čiastočka bola dôležitá, a boli tu (deti) jeden pre druhého. 

Svet okolo im nie je dobrým príkladom 

Egoizmus súčasných detí vyvoláva u učiteľky a často aj u nich po každom jednom pracovnom dni únavu a vyčerpanosť. V čom je problém? Dieťa terajšej doby je vonkajšími podnetmi neustále stimulované do pozície „ja a tí druhí“. Ak sa aj prihovára učiteľke, nie je to proces, kedy z rozhovoru získajú obe strany, nie je to proces rovnovážny, ktorý berie do úvahy každého. Dnes sú všetky otázky, odpovede, vlastne celá komunikácia dieťaťa, preniknuté prístupom „čo mi to môže dať“. Nie je tam my, vám, spolu, jeden druhému. Ale ja, pre mňa, môj, iba môj, ja chcem byť stredobodom pozornosti. Dávnejšie proces komunikácie obohacoval a dával, teraz vykorisťuje. Deti sú ako malé zvieratká, ktoré kňučia, hryzú, bojujú za pozornosť „len im“. Ony nevedia, že to má byť inak. Prostredie, v ktorom žijú, ich nestimuluje k tvorivým hodnotám. Nemajú sa od koho naučiť žiť ako ľudia. Svet okolo nich im nie je dobrým príkladom.

Nech je moderné byť dobrým človekom

Poďme zmeniť svet k lepšiemu. Poďme svojím príkladom ukazovať deťom, ako to má byť. Ak sa práve teraz nemajú od koho učiť byť Ľuďmi, nechcem si ani predstaviť, aký bude svet, keď práve tieto deti vyrastú a budú ho riadiť súčasnými „hodnotami“. Nemáme sa na koho vyhovárať. Dieťa sa učí napodobňovaním. Urobme moderným byť človekom a začnime každý od seba.

Hanka A.

Na COP29 Allatra priestor dostala. Prečo nedostala priestor aj na Slovensku?

15.11.2024

Allatra sa venuje klíme. Výsledky dlhodobého prieskumu prezentovali aj na COP29 v Baku. Naše média mohli spomenúť túto novinku v záplave článkov. Avšak ich “sponzori” im očividne neplatia za pravdu. Prinášame informácie z konferencie pod taktovkou OSN, ktorá sa snaží nájsť kľúč k riešeniu spoločných klimatických problémov. Správu vysielala azerbajdžanská [...]

Čo mi ukázala návšteva židovskej synagógy

10.11.2024

V meste pod Zoborom je zrekonštruovaná židovská synagóga. Dnes sa v nej už nevykonávajú náboženské obrady. Cez veľké okná preniká mäkké svetlo, osvetľujúce výstavu na stenách historickej budovy. Mala som len chvíľku času. Zbežne som si ju pozrela. Nie, netušila som, že v našom meste bola kedysi Tisova či Hitlerova ulica. Počas II. svetovej vojny bolo z Nitry [...]

Metóda programovania mysle

08.11.2024

Ako často vidíte v správach alebo na sociálnych sieťach niečo ako: „Nebezpečná sekta!“ alebo „Hrozba pre spoločnosť“? Znie to desivo, však? Ale je tu dôležitá vec: takéto výrazy nie sú náhodné. Málokedy sa zamýšľame nad tým, prečo tieto výrazy znejú tak jasne a ostro, a práve to je metóda manipulácie prostredníctvom médií, ktoré programujú naše [...]

Island Reykjanes Sundhnúksgígar erupcia láva

FOTO: Vulkanický systém na juhozápade Islandu sa opäť prebudil k životu

21.11.2024 11:00

V danej lokalite ide už o siedmu erupciu od decembra minulého roka.

sarmat

Kyjev: Rusko prvý raz zasiahlo Ukrajinu medzikontinentálnou balistickou raketou. Strela môže niesť aj jadrovú hlavicu

21.11.2024 10:39, aktualizované: 11:19

Rusko už na Ukrajinu páli Ukrajinu aj medzikontinentálnymi balistickými raketami

Matúš Šutaj Eštok

Šutaj Eštok založil ďalší špeciálny vyšetrovací tím. Má sa venovať darovaniu techniky Ukrajine

21.11.2024 10:28, aktualizované: 11:28

Prešetrovať má rozhodnutia vtedajších predstaviteľov rezortu obrany a členov vlády.