Založ si blog

Zomrelo „iba“ 1800 ľudí!

„Hurikán Katrina zabil 1800 ľudí,!“ znelo z rádia. „Iba? Tak málo? Myslela som si, že to bolo oveľa viac, keď o tom všetci tak rozprávajú,” znelo v mojej hlave. Ja sama som bola pobúrená vlastným cynizmom a neúčasťou. Považujem sa za slušného, empatického človeka, ktorému nie je ľahostajný osud ľudí na svete.

Ako je možné, že keď sa katastrofa netýka priamo mňa alebo mojich najbližších, staviam sa k nej tak povrchne? Keď som sa v zápätí snažila na situáciu pozrieť z druhej strany, predstavila som si, ako by som sa cítila, keby v čísle 1800 bol niekto z mojich blízkych, dieťa, manžel, kolegyňa, priateľ. Vnímala by som to inak?

Aké pocity by vo mne vyvolala takáto smutná správa, ktorá by sa ma bytostne dotýkala?

Smútok, trápenie, beznádej, alebo otázky typu „prečo práve mne“ a pod. Každý z nás vníma svoje trápenie za veľké, a cudzie trápenia berie oveľa ľahšie, dá sa povedať, že niekedy až ľahostajne.

Prečo sme takí oddelení? Kam sme dospeli, že ak sa nešťastie netýka priamo mňa, snažím sa ho zľahčovať, nevidieť a čo je najhoršie, nič nerobiť, aby to nebolo? Prečo sa nesnažíme vidieť svet a okolnosti v ňom ako niečo spoločné?

Pozorujem súčasný svet a klimatické zmeny v ňom. Sú stále väčšie a väčšie. Sú stále bližšie a bližšie. Pomôže mi zatvárať oči, zľahčovať to, čo sa deje, keď o chvíľu môžem byť jednou z 1800 obetí nejakej v éteri medializovanej katastrofe? Aj ja sa môžem ocitnúť na druhej strane a o mojej tragédii si niekto druhý môže pomyslieť: „Iba tak málo?! Zomrelo len 1800 ľudí? Myslel som si, že viac, keď o tom všade hovoria.“

Strašné čo i len pomyslieť, čo s nami bude, keď klimatické zmeny naberú na obrátkach, ako hovoria vedci. Ako ich zvládneme, keď ja sama na sebe evidujem individualizmus, oddelenie, neúčasť?!

Pozerala som konferenciu „Globálna kríza. Týka sa to už každého“, a bolo mi nepríjemné priznať si, že sa týka aj mňa.

Že ja a moja rodina budeme tí, ktorí nemajú strechu nad hlavou a sú odkázaní na pomoc druhých… a že aj tí druhí nemajú strechu nad hlavou a nemajú čo jesť a piť. No báť sa a čakať, že sa to vyrieši samé nestačí. 

Satyajit Bhatk, filmový režisér z Indie na konferencii povedal: „Žiadna organizácia, ani žiadna technológia nebude schopná vyriešiť naše problémy, ak nebudeme schopní vyriešiť základný problém, ktorému čelí ľudstvo, a tým je sociálny rozpad, ktorý nastane, ak si neuvedomíme, že sme v podstate všetci jedno, že tvoríme jedno, jeden ľudský celok.”

Zdroj: allatraunites.com/sk, Globálna kríza. Týka sa to už každého

Reakcia na čiernu PR kampaň: Komu vadia billboardy Tvorivej spoločnosti?

20.03.2024

Pred pár dňami vyšiel v denníku SME tendenčný premium článok, ktorý má za cieľ pošpiniť medzinárodný projekt Tvorivá spoločnosť. Autorka tohto článku, ktorý vo výsledku očierňuje účastníkov projektu, ako aj samotnú myšlienku projektu Tvorivá spoločnosť, narúša takmer všetky zásady novinárskej etiky, napriek tomu, že Etický kódex novinára je pre ňu, ako aj [...]

Nádejný podnikateľ

19.03.2024

Svedectvá, ktoré nás nútia zamýšľať sa nad smerovaním spoločnosti Pri cestovaní vlakom som sa neplánovane stala súčasťou cudzieho rozhovoru: „Ty pako, čo tu robíš?!” buchol staršieho pána po pleci mladý chalan, spoznal v ňom starého známeho. “Ešte robíš u Zdena?” spýtal sa ho Tibi, obézny pán, ktorý žije z invalidného dôchodku. Občas predá nejaký [...]

Medveď nad človekom: Zrkadlo spoločenských hodnôt v čase krízy

17.03.2024

V dnešnom svete plnom nekonečných diskusií a polemík často premýšľam, aké sú skutočné hodnoty, ktoré naša spoločnosť vyznáva. A práve dnes moje úvahy smerujú k zvláštnej paradigme, ktorá mi nedáva spať: prečo je v našom spoločenskom rebríčku hodnôt medveď považovaný za bytosť vyššej hodnoty než život človeka? Táto otázka mi príde ešte naliehavejšia, [...]

20. rokov od vstupu Slovenska do NATO, prezidentka Zuzana Čaputová, Marián Kurilla

Garancia bezpečnosti či strata suverenity? Slovensko chráni povestný „bezpečnostný dáždnik“ z NATO už dvadsať rokov

29.03.2024 09:30

NATO presadzuje predovšetkým mierové riešenie sporov. Ak však diplomatické úsilie zlyhá, disponuje vojenskými silami pre zabezpečovanie krízového manažmentu.

Maryland most

Maryland dostane od vlády po zrútení mosta 60 miliónov dolárov

29.03.2024 08:37

Dvoch robotníkov sa podarilo zachrániť, u ďalších šiestich už úrady potvrdili úmrtie.

Fabrika Kia - Teplička nad Váhom

Vláda chce zaplátať migrantmi zo Strednej Ázie dieru na trhu práce. Ako útok v Moskve zmení tento zámer?

29.03.2024 08:00

Po tom, čo skupina teroristov pôvodom z Tadžikistanu zabila v Moskve 139 ľudí, sa slovenské zložky rozhodli posilniť bezpečnostné opatrenia

Rusko, Ukrajina

ONLINE: Takmer 100 dronov a rakiet. Masívny ruský útok opäť cielil na ukrajinskú energetiku. Poliaci poslali do vzduchu lietadlá

29.03.2024 07:45, aktualizované: 10:02

Rusko masívne útočí na ukrajinskú energetiku, ktorá je v zložitej situácii. Keď Rusi spúšťajú útoky, Poliaci posielajú do vzduchu lietadlá.

Tvorivá spoločnosť

Štatistiky blogu

Počet článkov: 320
Celková čítanosť: 623084x
Priemerná čítanosť článkov: 1947x

Autor blogu