Založ si blog

Čo je (ne)normálne?

Dve ružové kreslá boli súčasťou našej domácnosti niekoľko rokov. Boli staré, ošumelé, ale veľmi pohodlné. Myšlienka na ich obnovu mi prišla pár rokov dozadu. Kúpila som peknú poťahovú látku a začala hľadať čalúnnika. Jediný čalúnnik v meste ma pri mojej návšteve u neho odbil, že „s cudzou látkou kreslá nečalúni“. Videl sa mi namrzený, zdutý a neústretový.

Vôbec nešlo o kreslo (Zdroj: pixabay.com)

Prešlo opäť niekoľko rokov. Látka ležala na spodnej polici v skrini, a na ružovú, ošumelú farbu kresiel sme si zvykli. No začiatkom tohto roku v mojej hlave opäť skrsla idea, opäť skúsiť dať kreslá prečalúniť. Ísť k „hundrošovi“ sa mi vôbec nechcelo, no bol jediný v meste! A tak som v jedno novoročné ráno zdvihla telefón a zavolala mu. Po krátkom hovore sme sa dohodli… O niekoľko dní mi prišla sms, že sú kreslá hotové. Opäť som zorganizovala mužskú časť rodiny a nachystala požadovanú sumu za odvedenú prácu.

Všetko šlo úplne hladko, a keď som sa v piatok poobede vrátila z práce domov, v obývačke ma čakali dve nádherné pásikavé kreslá. Presne také, aké som chcela. Pozerajúc na ne sme sa s manželom rozprávali o priebehu „akcie kreslá“. „A dal ti účtenku?“ opýtala som sa z ničoho nič manžela. (Išlo o pomerne vysokú sumu). Dozvedela som sa, že účtenku nemáme. Že všetko prebiehalo tak hladko, úprimne, v príjemnej debate, že úplne zabudli na účtenku. Na moje počudovanie mi táto odpoveď nevadila. Bola som spokojná. Vedela som, že je všetko v poriadku!

Uvedomujem si, že sú teraz pre veľa ľudí ťažké časy, a to nielen po finančnej stránke, ale hlavne po vnútornej. Ľudia sa trápia… A je normálne, že si pomáhame. Veď dôležité je, že človek urobil kus poctivej práce, za ktorú je normálna adekvátna pláca… Moje myšlienky plynuli týmto smerom. A vtedy mi to došlo! Ty kokso, veď ja som úplne iná!

Ja iba ja!

Keď si predstavím samú seba ešte prednedávnom, moja chamtivá kalkulačka v hlave by bola kombinovala, špekulovala, vyhodnocovala čo najlepší výsledok iba pre mňa. Ja chcem, a vy mi dajte za čo najnižšiu cenu! Toto bol obraz môjho správania ešte prednedávnom. Absolútny egoizmus v osobnom prevedení. Ja – centrum sveta, kde sú všetci „povinní mne“!

A teraz? Analyzujúc celú situáciu od začiatku, som si uvedomila úplne opačný priebeh. Veď ja som do úplného konca nevedela, koľko za zákazku zaplatím. Ani v hlave mi neprebiehali kalkulácie! Všetko len plynulo, a „napriek tomu“ sa všetko skončilo k spokojnosti všetkých strán.  

(Ne)normálne správanie

Kam nás to tento konzumný svet priviedol? Aké „normálne“ vzorce spotrebiteľského správania nám nenápadne podsúvali, až kým sme ich prijali za normálne? Veď vzťahy medzi ľuďmi vyústili len do roviny „má dať – dal“, a kde je pri tom všetkom človek? Prečo je normou neustále handrkovanie sa o cenu? Veď je to prejavom neúcty k práci človeka, neúcty jeden k druhému. Kam sme to dospeli, keď nám je hrúbka vlastnej peňaženky bližšia ako vzťah človeka k človeku?

A všetky tieto sebecké handrkovačky, ktoré prebiehajú v našich hlavách alebo aj verbálne, nás čím ďalej tým viac dostávajú do slepej uličky. Nepomáha to nám a nepomáha to ani iným. Sami sebe robíme zle, a ani o tom netušíme. Veď keď ja dám tebe, ty máš z čoho dať mne, alebo ďalšiemu a naopak. A netýka sa to iba materiálnej roviny. Existuje oveľa dôležitejšia, hlbšia časť človeka, tá vnútorná… Veď ak som ja k inému dobrý, pozorný, ústretový, tak nielen že ja sám mám z toho dobrý pocit, ktorý sa násobí, ale aj človek, ktorý prijal dobro odo mňa to cíti.

Vyskúšajme iný vzorec

Je to úplne iný vzorec, ako nás učili v  tomto konzumnom systéme, založenom na konkurencii, spotrebe a hlavne nenásytnosti nášho ega. A ja sama som zistila, že pokiaľ som v sebe nezačala pozorovať chamtivosť, nevidela som ju. Bolo mi to normálne, prirodzené, aj keď som sa pri tom zle cítila. Všimnite si, koľkokrát vám za deň príde myšlienka podporujúca vlastnú chamtivosť! Ja to často evidujem napríklad pri rozdeľovaní jedla. Je paradoxné, že delím jedlo mojim najmilším ľuďom, blízkej rodine a objavujú sa myšlienky typu: „ Zober si to väčšie! Toto mu nedaj! Nechaj si sebe to krajšie!“ Je to prejav našej chamtivosti, prejav vlastného egoizmu. Je to chamtivosť, ktorá dáva vnútornú prázdnotu – ak ju počúvame.

Dokončím príbeh o kreslách… Včerajší zážitok s pánom, ktorý čalúnil kreslá, mi dal teplo na duši. Nielen, že som nepýtala doklad, ale s vďakou som mu zaplatila nie malú sumu, pretože bola adekvátna za jeho odvedenú prácu. A nielen to. Vzápätí som svoje príjemné poznanie, že som prekročila vlastnú chamtivosť zakončila sms-kou: „Ďakujem, kreslá sú krásne!“ A o pár sekúnd prišla odpoveď od „bývalého“ zdutého čalúnnika: „Som rád, že sa páčia.“

A takto je to normálne. Zabudnime na chamtivosť, zabudnime na ego. Zabudnime na seba a dávajme. Keď dávame, svet sa začína meniť. Je na každom jednom z nás, či sa pokúsi zmeniť seba a dávať. A tým pádom vytvárať nový svet, normálny – TVORIVÝ. Všetko sa začína z rozhodnutia každého jedného z nás.

Hanka A.

Kto nám vnucuje, čo si máme myslieť?

22.04.2024

Pokračujeme v odhaľovaní šablón tzv. architektov vedomia cez úplne legálne organizácie, ktorých cieľom je hlavne očierňovať určité skupiny. V nadväznosti na videosprávu Dr. Egona Cholakiana, v ktorej odhalil prácu tajného zoskupenia odnože bývalej KGB a jej pôsobenie v rôznych krajinách sveta na ľudí cez manipuláciu verejnej mienky, sa uskutočnil okrúhly stôl [...]

Kto manipulujte verejnou mienkou?

20.04.2024

Paradox dnešnej doby? Máme úplne legálne organizácie, ktorých cieľom je špiniť určité skupiny. V nadväznosti na videosprávu Dr. Egona Cholakiana, v ktorej odhalil prácu tajného zoskupenia odnože bývalej KGB a jej pôsobenie v rôznych krajinách sveta na ľudí cez manipuláciu verejnej mienky, sa uskutočnil okrúhly stôl „Slovensko a jeho [...]

Ako sa jednoducho ovplyvňujú voľby

17.04.2024

Pokračujeme v rozkrývaní práce tajnej organizácie, ktorá vznikla z bývalej sekcie KGB a pôsobí po celom demokratickom svete. Zo správy Dr. Egona Cholakiana, ktorý v týchto dňoch verejne odkryl informácie a fakty, uvádzame úryvok o práci a vplyve tejto organizácie na Ukrajine: „Výstižným príkladom využívania siete mediálnych agentov KGB [...]

Alexander Lukašenko

Rusi takmer nepostupujú, na fronte je pat, je čas na mierové rokovania, vyhlásil Lukašenko

25.04.2024 12:10

Paradoxom Moskvy je, že na mierovú konferenciu odmieta prísť, rokovanie bez jej účasti však označuje za nezmyselné.

Spain Election

Čisté ruky zašpinili dobré meno španielskeho premiéra. Zavinila to jeho žena. Odstúpi z čela vlády?

25.04.2024 12:00

Má pre mňa cenu zostať na čele vlády napriek tomu, že ma krajná pravica a pravica obhadzujú bahnom? Španielsky líder na svoju otázku čoskoro odpovie.

Michal Šimečka, Ide o pravdu

Šimečka v Ide o pravdu: Eurovoľby budú dôležitý signál dovnútra i navonok. Chceme zapustiť korene aj v samospráve

25.04.2024 12:00

Aj v prípade eurovolieb platí, že "nemôžu mať všetko", nebolo by dobré, aby koalícia mala najsilnejší hlas aj v europarlamente, hovorí Michal Šimečka.

Polícia / Policajná páska / Policajné auto /

Hádka dvoch mužov v obci Dlhá nad Váhom sa skončila vraždou

25.04.2024 11:28

Motív a všetky okolnosti prípadu sú predmetom ďalšieho vyšetrovania.

Tvorivá spoločnosť

Štatistiky blogu

Počet článkov: 325
Celková čítanosť: 641921x
Priemerná čítanosť článkov: 1975x

Autor blogu