Založ si blog

Čo mi prezradila umelá inteligencia

Dnes ráno som sa spýtala umelej inteligencie (UI), aká je úloha novinára. Pretože mi to akosi nesedí s tým, čím nás kŕmia médiá. Áno, aj tie „nezávislé“.

Zadala som otázku: „Aká je úloha žurnalistu?”
A UI mi odpovedala:
Úloha žurnalistu je zbierať, overovať a prinášať informácie a udalosti nestranným a presným spôsobom s cieľom informovať verejnosť.

Moja ďalšia otázka bola: „Prečo sa niektorí ľudia snažia niekoho očierniť?” 

A toto som sa dozvedela: „Niektorí novinári môžu písať články, ktorých cieľom je niekoho očierniť, a to z dôvodu osobnej zaujatosti, túžby po senzácii alebo nedostatku etických noriem. Tento typ žurnalistiky môže poškodiť povesť jednotlivcov a inštitúcií a podkopať dôveru verejnosti v médiá. Je dôležité, aby si novinári vo svojom spravodajstve zachovávali vysoké štandardy profesionality a nestrannosti.”

Položila som teda ďalšiu otázku: „Akým spôsobom môžu novinári prinášať skutočne objektívne informácie? Čo im pomôže?“

  1. Overovanie faktov: Kontrola a dvojitá kontrola zdrojov a informácií s cieľom zabezpečiť ich presnosť.
  2. Nestrannosť: Vyhýbať sa osobným názorom a neprejavovať priazeň konkrétnemu jednotlivcovi, skupine alebo ideológii.
  3. Hľadanie viacerých perspektív: Zhromažďovanie informácií z viacerých zdrojov a perspektív s cieľom poskytnúť komplexný pohľad na príbeh.
  4. Vyhýbanie sa konfliktom záujmu: Zverejnenie akýchkoľvek osobných alebo finančných vzťahov, ktoré môžu ovplyvniť ich spravodajstvo.
  5. Transparentnosť v uvádzaní zdrojov
  6. Dodržiavanie etických zásad: Dodržiavanie stanovených etických kódexov v žurnalistike a vyhýbanie sa neetickým praktikám, ako je plagiátorstvo, falšovanie a manipulácia s informáciami.

Dodržiavaním týchto postupov môžu novinári pracovať na poskytovaní vyvážených a objektívnych správ, ktorými informujú verejnosť. Umelá inteligencia vie, ako by sa mal správať skutočný novinár. No realita je iná. Vidíme, ako hlboko klesla úroveň dnešných médií. Tak som umelej inteligencii položila ešte jednu otázku:

Ako zlepšiť stav dnešnej žurnalistiky?

Dostala som takúto odpoveď:

  • podpora presnosti správ
  • podpora kritického myslenia čitateľa. Nepodsúvanie vlastného názoru. 
  • Podporovať rozmanitosť a inklúziu v redakciách s cieľom vniesť do spravodajstva rôzne perspektívy.
  • Poskytovanie ochrany a podpory novinárom vrátane ochrany pred cenzúrou a fyzickou ujmou.

Pre mňa je jedinou cestou, ktorou sa dá zlepšiť tvár dnešnej žurnalistiky Tvorivá spoločnosť. Áno, ten projekt, na ktorý dnes prebieha masový útok z mnohých „nezávislých“ médií. Sú tak nezávislé, že si navzájom od seba kopírujú text, ani sa neunúvajú osloviť účastníkov hnutia, aby im poskytli svoj názor. Dnes sa v mnohých médiách používajú dve mená pseudoodborníkov. Školiteľa a jeho študenta, ktorý sa pasujú za odborníkov v oblasti religionistiky. Označujú za sektu spoločné hnutie ľudí, ktorí sú za život, za slobodu voľby, za transparentnosť médií, za rozvoj osobnosti, za samosprávu spoločnosti… Za to, aby sa ľudia prestali báť, začali kriticky myslieť, konať a žiť ako ľudia. Za týmito článkami sa ukrývajú novinári, ktorí už dávno stratili svedomie. Aktívne sa mažú komentáre účastníkov, ako aj ľudí, ktorí upozorňujú na to, že ide o zmanipulované informácie. Viete, s*rie ma to. Fakt. No je super, že máme šancu dokázať, že sa nenecháme umlčať. Že ľudia sa nedajú zastrašiť. Že si nenecháme zatvoriť ústa. Dosť bolo mlčania.

Nedávno som dostala otázku, či mi to stojí za to všetko, čo sa deje. Za to špinenie, nálepkovanie. Áno stojí. Pretože som človek. A mám svedomie. A to sa nedá umlčať žiadnymi prachmi sveta. 

M.

zdroj: creativesociety

Reakcia na čiernu PR kampaň: Komu vadia billboardy Tvorivej spoločnosti?

20.03.2024

Pred pár dňami vyšiel v denníku SME tendenčný premium článok, ktorý má za cieľ pošpiniť medzinárodný projekt Tvorivá spoločnosť. Autorka tohto článku, ktorý vo výsledku očierňuje účastníkov projektu, ako aj samotnú myšlienku projektu Tvorivá spoločnosť, narúša takmer všetky zásady novinárskej etiky, napriek tomu, že Etický kódex novinára je pre ňu, ako aj [...]

Nádejný podnikateľ

19.03.2024

Svedectvá, ktoré nás nútia zamýšľať sa nad smerovaním spoločnosti Pri cestovaní vlakom som sa neplánovane stala súčasťou cudzieho rozhovoru: „Ty pako, čo tu robíš?!” buchol staršieho pána po pleci mladý chalan, spoznal v ňom starého známeho. “Ešte robíš u Zdena?” spýtal sa ho Tibi, obézny pán, ktorý žije z invalidného dôchodku. Občas predá nejaký [...]

Medveď nad človekom: Zrkadlo spoločenských hodnôt v čase krízy

17.03.2024

V dnešnom svete plnom nekonečných diskusií a polemík často premýšľam, aké sú skutočné hodnoty, ktoré naša spoločnosť vyznáva. A práve dnes moje úvahy smerujú k zvláštnej paradigme, ktorá mi nedáva spať: prečo je v našom spoločenskom rebríčku hodnôt medveď považovaný za bytosť vyššej hodnoty než život človeka? Táto otázka mi príde ešte naliehavejšia, [...]

zalužnyj, syrskyj

Zelenskyj hovoril o polmilióne mobilizovaných. General Syrskyj: Potrebujeme výrazne menej vojakov

29.03.2024 14:16

Ukrajinská armáda bude musieť pre obranu pred ruskou inváziou mobilizovať menej vojakov, než sa pôvodne očakávalo.

Maďarsko polícia pobodanie péter baumann

Obeť a dvoch zranených si vyžiadal výbuchu v bytovke v Budapešti

29.03.2024 13:10

Evakuovať museli 50 ľudí.

Putin

Rutte: Vyšetrovanie ruskej propagandistickej siete je veľmi znepokojujúce

29.03.2024 12:54, aktualizované: 13:58

Činnosť proruskej špionážnej siete vyšetruje poľská kontrarozviedka a tiež belgické či české spravodajské služby.

forró, fico, galanta

Tlačila na Forróa vláda? Člen predsedníctva Aliancie: Pellegriniho podporil len predseda, stretnutie s Korčokom zrušil svojvoľne

29.03.2024 12:00

Szabolcs Mózes pre Pravdu uviedol, že ich rozhodnutie Krisztiána Forróa zaskočilo.

Tvorivá spoločnosť

Štatistiky blogu

Počet článkov: 320
Celková čítanosť: 623170x
Priemerná čítanosť článkov: 1947x

Autor blogu